Intreviu + Concurs. Michelle Gagnon vorbește despre primul său roman YA: Don’t Turn Around

Don’t Turn Around, primul roman YA al lui Michelle Gagnon a fost publicat pe 28 august 2012. Prima parte dintr-o trilogie, Don’t Turn Around spune povestea lui Noa, o adolescentă în vârstă de 16 ani, care își folosește abilitățile de hacker pentru a rămâne în umbră, la adăpostul anonimatului. În cinstea debutului său YA, Gagnon vorbește despre sursa sa de inspirație și ne împărtășește ce a învățat de la hackerii cu care s-a sfătuit pentru roman.

ENTERTAINMENT WEEKLY: De unde ți-a venit ideea pentru Don’t Turn Around?
MICHELLE GAGNON: Am fost foarte fascinată de unele lucrurile care s-au întâmplat cu Anonymous, grupul de hackeri. Nu sunt neapărat de acord cu tot ce au făcut, dar cred că a fost un mod interesant de a folosi tehnologia și faptul că există un întreg grup de persoane care poate învinge sistemul și luptă din spatele scenei. Iar adolescenții sunt nemaipomenit de pricepuți în materie de calculatoare, mult mai buni decât cei mai mulți dintre omologii lor adulți. M-am gândit că ar fi interesant să vedem ce ar face câțiva de hackeri adolescenți în cazul în care ei ar forma propriul lor grup care s-ar confrunta cu problemele care îi preocupă cel mai mult. Mai mult, am venit cu ideea grupului lui Peter, numit Alliance, care se bazează vag pe modelul Anonymous. Și apoi, când Noa a luat viață, a fost ceva discutat doar între mine și un editor. Am luat într-un fel ideea și am dezvoltat-o, și am creat această boală fictivă, care îi afectează doar pe adolescenți.

EW: Acesta este primul tău roman pentru adolescenți. Ce te-a făcut să scrii YA?
MG: Nu m-am gândit niciodată că aș putea scrie romane pentru adolescenți, dar unul dintre lucrurile pe care un prieten mi l-a subliniat este faptul că am avut un personaj adolescent în aproape fiecare roman pentru adulți pe care l-am scris. El mi-a sugerat să lucrez doar cu personaje care sunt adolescenți și să spun totul din perspectiva lor. A fost distractiv să mă întorc la acea mentalitate de adolescent, în care să ai totul era esențial. Trăind toate emoțiile mult mai intens, și având astfel un simț mult mai clar al binelui și răului, care cred că are tendința să se piardă odată cu vârsta.

EW: Am aflat că propriul tău calculator s-a stricat în timp ce scriai. Ce s-a întâmplat?
MG: Calculatorul meu s-a stricat de-a binelea! Nu am idee din ce cauză. Marea ironie a acestei cărți este că eu sunt foarte nepricepută în calculatoare – mi-am petrecut o mulțime de timp la biroul de asistență Genius, al magazinului Apple. Și am avut o echipă de  hackeri, care m-a ajutat în permanență la această carte, și care se amuzau copios. Acum, lucrând la cea de-a doua carte, îmi împart timpul între San Francisco și Los Angeles. Eu zbor cu Southwest, iar una dintre însoțitoarele de zbor pe unul dintre zborurile din urmă cu câteva luni – în timp ce lucram la partea a doua – i-a dat un pahar de vin persoanei de lângă mine și aceasta a vărsat totul pe tastatura mea. Așa a survenit „decesul” următorului meu calculator. Se pare, deci, că fiecare carte din această trilogie va duce la pierderea unui calculator de la care va trebui să-mi iau adio.

EW: Deci ai lucrat efectiv cu hackeri pentru carte? Cum i-ai cunoscut pe acești oameni?
MG: Am un bun prieten care conduce o companie de IT numită Rocket Science. Acesta e un lucru real. Ei, însă, nu fac exact lucrurile pe care le-am descris în carte. Ei sunt mai mult o companie de sprijin în IT. Dar locul este plin de persoane de 20 de ani, care știu mai multe despre calculatoare decât orice persoană are dreptul să știe. Șeful acestei societăți este un bun prieten de-al meu, și el m-a recomandat câtorva persoane.

EW: Ai învățat ceva interesant?
MG: Ceea ce mi-a rămas întipărit în minte este faptul că există o diferență între hackeri și spărgători de coduri. Hackerii nu au intenții răuvoitoare ascunse. Ei încearcă să testeze sisteme și să găsească portițe, dar nu cauzează neapărat prejudicii. Ei se considera a fi Șepcile Albe care fac acest lucru pentru binele societăților și a rețelelor în care se infiltrează. Și există, de asemenea, spărgători de coduri care sunt mai mult echivalentul unui adolescent care desenează graffiti pe un zid. Nu sunt artiști de graffiti, încearcă doar să demonstreze ceva. Iar hackerii nu îi privesc cu ochi buni pe spărgatorii de coduri. Nu am fost conștientă până la acel moment că aceste două tabere sunt foarte diferite, iar ei au ținut să clarifice acest lucru.

EW: Ai vrea să mai adaugi ceva?
MG: Trăind această experiență am invatat foarte multe despre sistemul de asistenta maternală, și una dintre marile mele frustrări a fost că este într-adevăr greu să găsești grupuri care să ajute copiii din sistem. O mulțime de lucruri pe care le-am scris despre copilăria lui Noa și educația ei sunt bazate pe povești reale pe care le-am aflat. Întâmplător am aflat despre o organizație numită Rising Tides pe care un prieten de-al unui prieten a înființat-o recent. [Rising Tides este o] organizație non-profit prin care poți sprijini în mod direct adolescenți abandonați, care sunt pe cale să iasă din sistem. Putem ajuta direct copiii care împlinesc 18 ani și nu au absolut pe nimeni pe care să se bazeze. E o idee într-adevăr uimitoare și un grup uimitor. Așa că, am lucrat cu ei un pic pentru a începe susținerea acestora și pentru a-i ajuta să se ridice de jos.

Vreți să citiți această carte? Puteți câștiga ‘Don’t Turn Around’ în format electronic lăsând un comentariu care să includă părerea voastră despre interviu și adresa de e-mail cu care urmăriți blogul. Concursul se desfășoară în perioada 6 – 16 septembrie și vor fi aleși 3 câștigători. Succes!

8 păreri la “Intreviu + Concurs. Michelle Gagnon vorbește despre primul său roman YA: Don’t Turn Around

  1. Mi-a placut foarte mult interviul. Si ceea ce-mi place si mai mult este subiectul cartii. Mi se pare original si foarte interesant. N-am mai citit pana acum un roman asemanator, de aceea mi-as dori foarte mult sa-l citesc pe acesta 🙂 Multumim pentru interviu!
    e-mail: lady_dyralu@yahoo.com

Lasă un răspuns

