CUM REUȘEȘTE ROMANUL DESPRE SINUCIDEREA UNEI ADOLESCENTE, „CELE TREISPREZECE MOTIVE” SĂ SALVEZE VIEȚI. UN INTERVIU CU JAY ASHER

Jay Asher s-a temut de acest moment. La prima sa sesiune de semnături, o femeie a stat retrasă în spate, așteptând să se retragă mulțimea. În cele din urmă, ea s-a apropiat de masă. Fiul ei, în vârstă de 14 ani, își luase viața cu câțiva ani în urmă, și ea citise cartea lui Asher. „Inima mea s-a oprit”, își reamintește autorul, 35 de ani. „Mă gândeam, „Acum e-acum! Acesta e momentul în care cineva mă va lua la întrebări.””

Romanul lui Asher, Cele Treisprezece Motive este o lectură deosebită care are ca subiect sinuciderea unei adolescente. Este plin de suspans și provoacă dependență și e mult mai amuzant decât se așteaptă oamenii – sau, Asher temător, și-ar dori.  Cartea are un impact irezistibil: Clay Jansen se întoarce într-o zi acasă de la școală și găsește o cutie care conține șapte casete. Când începe să privească prima caseta, aude vocea unei colege de clasă, Hannah Baker, care își luase viața cu puțin timp în urmă. „Sunt pe cale să îți spun… de ce viaţa mea s-a încheiat”, spunea ea calm. „Şi dacă asculti aceste casete, tu ești unul dintre motive.” Hannah spune apoi întreaga poveste tristă, vocea ei alternând cu gândurile lui Clay in timp ce învață despre agresiunea și cruzimea nepăsării care a condus-o încet pe marginea prăpastiei.

Încă de la lansarea din 2007, Cele Treisprezece Motive a devenit o expresie fenomen, intrând pe lista bestsellerurilor New York Times la șase luni de la lansare și rămânând acolo pentru 65 de săptămâni consecutiv. Vânzările nu au scăzut niciodată – şi ca urmare cartea este abia acum publicată în ediție broşată (în magazine din 14 iunie 2011). De la început, romanul a stârnit o reacție puternică: o revărsare de emoţie de la cititorii care s-au regăsit în mesajul de toleranţă şi compasiune al cărții. Această potențială confruntare de la sesiunea de semnături s-a dovedit benefică, în cele din urmă. „Ea a început să plângă,” povestește Asher despre mama îndoliată. „Ea a spus că pentru prima dată a simțit că poate scăpa de o parte din vină.”

Ca om, Asher este vesel și serios, nelăsând să se vadă nicio fărâmă de frământare interioară. Fiul unei asistente și al unui poștaș, el a crescut în orașele Arcadia și San Luis Obispo din California, unde locuiește și acum cu soția sa, JoanMarie, și fiul lor. După facultate, Asher și-a petrecut ani încercând să dea lovitura în cariera de scriitor de cărți pentru copii. Editorii nu au fost interesați. La mijlocul anilor 1990, în timp ce era într-un turneu audio de expunere a Regelui Tut la casionul Luxor, i-a trecut prin minte faptul că un personaj care ascultă o voce înregistrată ar putea fi un cadru bun pentru un roman. Aproximativ în același timp, autorul spune că, o rudă apropiată a încercat să-și ia viața. „Nu i s-a întâmplat un lucru teribil care să o aducă în starea aceea,” spune el. „Doar că ajunsese într-un punct în care renunțase să mai spere că lucrurile se vor îndrepta.” S-a întâmplat aproape un deceniu mai târziu, ca Asher conducând spre casa și rătăcind cu mintea, a realizat că are două părți care se potrivesc perfect într-un roman. „Am oprit în parcarea unei benzinării pentru că am fost foarte prins de concept”, spune el. „Am scris de mână pe bilețele primele 10 pagini.”

Asher a lucrat la romanul Cele Treisprezece Motive timp de trei ani. Dar, când a fost aproape să-l finalizeze, și-a pierdut încrederea. Într-o seara el și-a scos soția la o cină costisitoare pe care nu și-o permiteau, şi a anunţat că a rupt cartea, renunțând definitiv la scris. Privind în urmă, el crede că a fost îngrozit că din pricina modului personal în care este scris romanul va ajunge să fie respins de editori. „Soţia mea a început să plângă, pentru că încă de când m-a cunoscut știa că acesta a fost visul meu, să fiu un autor publicat.” Când soția ta plânge, ai face orice să o oprești din plâns, aşa că am spus, „Ok. Voi termina această carte.”

Manuscrisul lui Asher, a fost respins. De douăsprezece ori.

Când editura de cărți pentru adolescenți, Razorbill, a publicat în cele din urmă romanul Cele Treisprezece Motive, aşteptările lui Asher au fost modeste. Dar primii cititori au fost încântați, și au răspândit vestea on-line. Nu a durat mult până când fanii au început să-l descopere pe Asher prin intermediul paginii sale MySpace. „Cel mai des am auzit spunându-se: „Această carte m-a făcut mult mai conștient de faptul că până și lucrurile mici pe care le fac pot avea un efect asupra oamenilor.” Dar am auzit, de asemenea, și adolescenți care spuneau: „Eram aproape de sinucidere când am luat cartea, și m-am identificat cu Hannah, și as fi vrut ca ea să trăiască.” Când am început să primesc emailuri ca acesta… nu pot să descriu cum m-am simțit.” De asemenea, adolescenții sensibili, s-au apropiat de el după ce au citit romanul, pentru a-i împărtăși poveștile. „Când cineva stă față în față cu tine spunând „Nu aș fi fost aici dacă nu aș fi citit cartea” ce i-ai putea răspunde? Primele dăți când am călătorit, mi s-a părut ca fiind prea mult. Am fost foarte recunoscător, dar emoțional a fost foarte greu.”

Presiunea l-a copleșit. După Cele Treisprezece Motive, Asher a scris o treime dintr-un roman despre doi adolescenți care abia se cunosc în școală, dar devin prieteni unul în visele celuilalt. „Am fost foarte entuziasmat cu privire la el; editorul meu era foarte încântat,” spune el. „Și acela a fost momentul când frica m-a copleșit. Îmi era teamă să nu fie văzut ca un eșec masiv, fie pentru că nu s-ar fi vândut bine, fie pentru că nu ar fi însemnat la fel de mult pentru cititori.” Timp de doi ani el nu a mai scris nimic. Cartea se află încă neterminată pe hard-disk-ul său.

Un email de la colega sa, autoarea Carolyn Mackler (Tangled) l-a făcut să se apuce din nou de scris. Mackler a venit cu ideea de a scrie o carte împreună, spusă din ambele puncte de vedere. Lui i-a plăcut conceptul, şi nu doar pentru că Mackler este unul dintre autorii săi favoriţi. „Știam că îmi va reda libertatea de a scrie din nou,” spune el. „pentru că oamenii nu-l vor vedea ca pe o continuare directă.” Rezultatul, intitulat The Future of Us, se petrece la mijlocul anilor ’90 și este povestea a doi adolescenți care conectându-se într-o zi la AOL își descoperă viitoarele profiluri de Facebook. Deși romanul va fi lansat abia în luna noiembrie, Warner Bros. și-a rezervat deja drepturile de ecranizare.

Deloc surprinzător, Hollywood și-a arătat, de asemenea, interesul pentru Cele Treisprezece Motive. Asher a refuzat mai multe oferte deoarece producătorii nu păreau să înţeleagă romanul. „Tot ce trebuia era ca cineva să spună ceva greșit cu privire la o scena și eu le spuneam, „Voi amâna apariția lui pentru o vreme,”” spune el. Dar, în cele din urmă cineva a reuşit să-l convingă: vedeta Disney, Selena Gomez. Asher şi soţia lui nu aveau televizor, astfel încât atunci când Gomez a solicitat o întâlnire, el știa doar vag despre cine este vorba. El împreună cu ea şi mama ei s-au întâlnit la un restaurant din LA numit Sushi Dan. „Am fost destul de intimidat atunci când am aflat că vor să mănânce sushi, pentru că eu nu ştiu să folosesc foarte bine beţişoarele,” spune el. „Am zis, Oh, mă voi face de râs.” „Și asta s-a și întâmplat, dar nu contează. Am avut o discuție amuzantă despre carte. Și au înțeles-o perfect. Viziunea lor despre film era identică cu a mea.” Filmul – care va fi distribuit de Universal – este în desfășurare.

O persoană care fără nicio îndoială va superviza îndeaproape totul, va fi ruda lui Asher, femeia a cărei tentativă de suicid l-a ajutat să se inspire pentru romanul Cele Treisprezece Motive. De-a lungul anilor, Asher i-a împărtășit multe dintre emailurile primite de la cititori, și ea spune că a fost încântată de faptul că experiența ei a făcut indirect diferența în viața atâtor oameni. „Ea spune că, dacă a trebuit să treacă prin acest lucru pentru a inspira o carte care a avut un asemenea impact asupra adolescenților, atunci a meritat,” spune Asher. „A fost uimitor pentru mine să aud asta.”

Puteți comanda Cele Treisprezece Motive aici.

O părere la “CUM REUȘEȘTE ROMANUL DESPRE SINUCIDEREA UNEI ADOLESCENTE, „CELE TREISPREZECE MOTIVE” SĂ SALVEZE VIEȚI. UN INTERVIU CU JAY ASHER

Lasă un răspuns

